سایت هیمو

فرهنگی، اقتصادی، هنری

خودسازی

چند نکته برای رسیدن به موفقیت در زندگی

موفقیت چگونه تعریف می شود و چگونه می توانید به آن دست یابید

 

موفقیت اغلب به عنوان توانایی برای رسیدن به اهداف خود در زندگی، هر چه که باشد، تعریف می شود. از برخی جهات، یک کلمه بهتر برای موفقیت ممکن است دستیابی، موفقیت یا پیشرفت باشد. این لزوماً یک مقصد نیست، بلکه سفری است که به توسعه مهارت‌ها و منابعی که برای پیشرفت نیاز دارید کمک می‌کند.

از آنجا که اهداف خود ایجاد می شوند، آنچه افراد به عنوان موفقیت در نظر می گیرند بسته به نیازها، اهداف و موقعیت آنها می تواند متفاوت باشد.

تاکتیک های مختلفی برای موفقیت در زندگی وجود دارد، اما استراتژی که برای شما بهترین کار را دارد ممکن است به معنای موفقیت برای شما بستگی داشته باشد . اگر موفقیت را عملکرد خوب در کار یا دریافت حقوق بالا می‌دانید، اهداف و دستاوردهای حرفه‌ای شما در اولویت هستند.

در حالی که موفقیت حرفه ای می تواند یک تکه از پازل باشد، بسیاری از زمینه های مهم دیگر زندگی را کنار می گذارد. خانواده، روابط عاشقانه، تحصیلات و ورزش تنها چند حوزه هستند که افراد ممکن است برای موفقیت تلاش کنند. ممکن است تعریف شما از موفقیت متفاوت باشد، اما بسیاری ممکن است آن را به عنوان تحقق یافته، شاد، ایمن، سالم و دوست داشتنی تعریف کنند.

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا شانس خود را برای دستیابی به این موارد افزایش دهید؟ برخی از عادات افراد موفق چیست؟ هیچ راه درستی برای موفقیت وجود ندارد. چیزی که برای شما مفید است ممکن است برای شخص دیگری کارساز نباشد.

ممکن است ترکیب کاملی از مواد تشکیل دهنده وجود نداشته باشد که بتواند موفقیت را تضمین کند. با این حال، برخی از مراحل اساسی وجود دارد که می توانید دنبال کنید که می تواند شانس موفقیت شما را در زندگی، عشق، کار یا هر چیز دیگری که برای شما مهم است افزایش دهد.

1

یک ذهنیت رشد بسازید

زن شاد با لباس ورزشی

 

 

تحقیقات روانشناس کارول دوک نشان می دهد که دو طرز فکر اساسی وجود دارد که بر نحوه تفکر افراد در مورد خود و توانایی هایشان تأثیر می گذارد: ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد. 1

افرادی که ذهنیت ثابتی دارند معتقدند چیزهایی مانند هوش ثابت و غیرقابل تغییر هستند. کسانی که ذهنیت ثابتی دارند بر این باورند که موفقیت نتیجه کار سخت نیست، بلکه فقط نتیجه استعدادهای ذاتی است.

از آنجا که آنها بر این باورند که چنین استعدادهایی چیزی است که افراد یا با آن متولد می شوند یا بدون آن، تمایل دارند در مواجهه با یک چالش راحت تر تسلیم شوند. آن‌ها وقتی کارها به راحتی پیش نمی‌آیند دست از کار می‌کشند، زیرا معتقدند که فاقد مهارت ذاتی لازم برای برتری هستند.

از سوی دیگر، کسانی که ذهنیت رشد دارند، احساس می کنند که می توانند با تلاش تغییر کنند، رشد کنند و یاد بگیرند. افرادی که معتقدند توانایی رشد دارند، احتمال موفقیت بیشتری دارند. وقتی همه چیز سخت می شود، آنها به دنبال راه هایی برای بهبود مهارت های خود و ادامه کار برای موفقیت هستند.

افرادی که ذهنیت رشد دارند معتقدند که کنترل زندگی خود را در دست دارند، در حالی که افراد دارای طرز فکر ثابت معتقدند که همه چیز خارج از کنترل آنها است.

برای ایجاد ذهنیت رشد چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • باور کنید که تلاش شما اهمیت دارد . افرادی که ذهنیت رشد دارند، به جای اینکه فکر کنند توانایی هایشان ثابت یا گیر کرده است، معتقدند تلاش و سخت کوشی می تواند به رشد معنادار منجر شود.
  • مهارت جدید بیاموزید . هنگامی که با چالشی روبرو می شوند، به دنبال راه هایی برای توسعه دانش و مهارت هایی هستند که برای غلبه بر آنها و پیروزی به آن نیاز دارند.
  • شکست ها را به عنوان تجربیات یادگیری ببینید . افرادی که ذهنیت رشد دارند باور ندارند که شکست بازتابی از توانایی های آنهاست. در عوض، آن‌ها آن را به‌عنوان منبعی ارزشمند از تجربه می‌بینند که می‌توانند از آن بیاموزند و پیشرفت کنند. آنها ممکن است فکر کنند "این کار نکرد، بنابراین این بار چیز کمی متفاوت را امتحان خواهم کرد."

 

 

2

هوش عاطفی خود را بهبود بخشید

زنان در آغوش گرفتن

 

 

مدت‌ها تصور می‌شد که هوش کلی یکی از عوامل مؤثر در موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی است، اما برخی از کارشناسان معتقدند که هوش هیجانی ممکن است در واقع اهمیت بیشتری داشته باشد. 2  هوش عاطفی به توانایی درک، استفاده و استدلال با احساسات اشاره دارد. افراد باهوش عاطفی می توانند نه تنها احساسات خود، بلکه احساسات دیگران را نیز درک کنند.

برای تقویت هوش هیجانی:

  • به احساسات خود توجه کنید . روی شناسایی آنچه احساس می کنید و آنچه باعث این احساسات می شود تمرکز کنید.
  • احساسات خود را مدیریت کنید . به عقب برگردید و سعی کنید با دیدی بی طرفانه به مسائل نگاه کنید. از سرکوب یا سرکوب احساسات خود بپرهیزید، اما به دنبال راه‌های سالم و مناسب برای برخورد با احساسات خود باشید.
  • به دیگران گوش کن این نه تنها شامل شنیدن آنچه می گویند، بلکه توجه به سیگنال های غیرکلامی و زبان بدن است.
 
 
3

سرسختی ذهنی را توسعه دهید

 
سرسختی ذهنی به انعطاف پذیری برای ادامه و ادامه تلاش حتی در مواجهه با موانع اشاره دارد. 3 افرادی که دارای این قدرت ذهنی هستند، چالش ها را به عنوان فرصت می بینند. آنها همچنین احساس می کنند که بر سرنوشت خود کنترل دارند، به توانایی های خود برای موفقیت اطمینان دارند و متعهد هستند که کاری را که شروع کرده اند به پایان برسانند.

برای بهبود سرسختی ذهنی و افزایش شانس موفقیت در زندگی چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • خودت را باور کن . صحبت های منفی با خود را کنار بگذارید و به دنبال راه هایی باشید که مثبت و دلگرم کننده بمانید.
  • به تلاش ادامه بده حتی زمانی که همه چیز غیرممکن به نظر می‌رسد یا شکست‌ها مانع شما می‌شوند، روی راه‌هایی تمرکز کنید که بتوانید مهارت‌های خود را توسعه دهید و به سربازی رو به جلو ادامه دهید. یکی از عادات کلیدی افراد موفق این است که همیشه به شکست ها یا شکست ها به عنوان فرصت های یادگیری نگاه کنند.
  • مراقب خودت باش قوی ماندن همچنین به این معنی است که با خود با مهربانی رفتار می کنید. مرتباً با خودتان چک کنید تا مطمئن شوید چیزهایی را که برای پیشرفت به آن نیاز دارید دارید.
  • به دنبال فرصت های رشد باشید . یادگیری بیشتر در مورد خود و به چالش کشیدن خود برای آزمایش چیزهای جدید می تواند فرصت هایی برای خودیابی فراهم کند.
 
4

اراده خود را تقویت کنید

مرد مصمم با اراده

 

 

در یک مطالعه طولانی مدت، روانشناسان گروهی از کودکان را که توسط معلمانشان بسیار باهوش تشخیص داده شده بودند، دنبال کردند. هنگامی که آنها نحوه عملکرد این افراد در دوران کودکی و بزرگسالی را مقایسه کردند، محققان دریافتند که آنهایی که در نهایت موفق‌ترین افراد در زندگی بودند دارای برخی ویژگی‌های کلیدی از جمله پشتکار و اراده بودند. 4

این ویژگی‌ها بخشی از شخصیت کلی یک فرد هستند، اما در عین حال چیزهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را بهبود ببخشید. تأخیر در ارضای ، یادگیری پایداری در مواجهه با چالش ها و انتظار برای پاداش کار سخت اغلب می تواند کلید موفقیت در زندگی باشد.

استراتژی هایی که می توانید برای تقویت اراده خود استفاده کنید عبارتند از:

  • حواس پرتی . به عنوان مثال، اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید اما دوری از تنقلات مورد علاقه تان به سختی می گذرد، پرت کردن حواس خود در لحظات ضعف می تواند راه موثری برای جلوگیری از تسلیم شدن در برابر وسوسه باشد.
  • تمرین . اراده چیزی است که می توانید بسازید، اما زمان و تلاش می خواهد. با ایجاد اهداف کوچکی که برای دستیابی به آنها نیاز به اراده دارد، شروع کنید، مانند اجتناب از خوردن تنقلات شیرین. همانطور که توانایی خود را برای استفاده از نیروی اراده خود برای دستیابی به چنین اهداف کوچکی ایجاد می کنید، ممکن است متوجه شوید که اراده شما هنگام کار روی اهداف بسیار بزرگتر نیز قوی تر می شود.
 
5

بر انگیزه های درونی تمرکز کنید

 

چه چیزی بیشتر به شما انگیزه می دهد؟ آیا متوجه می‌شوید که وعده پاداش‌های بیرونی باعث می‌شود به اهدافتان برسید، یا این انگیزه‌های شخصی‌تر و درونی‌تر هستند که به شما احساس الهام می‌دهند؟ در حالی که پاداش‌های بیرونی مانند پول، جوایز و تمجید می‌توانند مفید باشند، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که زمانی که کارهایی را برای رضایت شخصی انجام می‌دهند انگیزه بیشتری دارند.

اگر کارها را به این دلیل انجام می دهید که از آنها لذت می برید، به این دلیل که آنها را معنی دار می دانید، یا به این دلیل که از دیدن تأثیرات کار خود لذت می برید، در این صورت انگیزه های درونی شما را هدایت می کند. تحقیقات نشان داده است که در حالی که انگیزه‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌کننده بهتری برای برخی از انواع عملکرد باشند، انگیزه‌های درونی در پیش‌بینی کیفیت عملکرد بهتر هستند. 5

در حالی که اغلب این محرک‌های بیرونی هستند که افراد را شروع می‌کنند، این انگیزه‌های درونی هستند که افراد را به کار می‌گیرند و به منظور حفظ آن رفتارهای جدید ادامه می‌دهند.

برای تقویت حس انگیزه درونی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • خودت را به چالش بکش . دنبال کردن هدفی که دست یافتنی است اما لزوماً آسان نیست، راهی عالی برای افزایش انگیزه برای موفقیت است. چالش‌ها می‌توانند شما را به یک کار علاقه‌مند نگه دارند، عزت نفس شما را بهبود بخشند و در مورد زمینه‌هایی که می‌توانید در آن‌ها پیشرفت کنید، بازخورد ارائه می‌دهند. انتخاب یک کار کمی چالش برانگیز به شما کمک می کند تا شروع کنید - هیجان انگیز است!
  • کنجکاو بمان به دنبال چیزهایی باشید که توجه شما را جلب می کند و می خواهید درباره آنها بیشتر بدانید.
  • کنترل را به دست گرفتن . اگر احساس نکنید که تأثیر واقعی بر نتیجه ندارید، حفظ انگیزه ذاتی برای دنبال کردن یک هدف ممکن است دشوار باشد. به دنبال راه هایی باشید که بتوانید نقش فعالی داشته باشید.
  • از رقابت نترسید ممکن است افراد دیگری برای رسیدن به اهداف مشابه شما تلاش کنند، اما این بدان معنا نیست که شما باید تسلیم شوید. پیشرفت یا سفر خود را با دیگران مقایسه نکنید. می توانید برای انگیزه و الهام به دیگران نگاه کنید، اما به یاد داشته باشید که همه ما مسیرهای مختلفی داریم.
 
6

اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید

زنی که در دفتر می نویسد
افراد موفق می دانند که برای رسیدن به هدف باید با داشتن اهداف قابل دستیابی شروع کنند. رسیدن به این اهداف لزوما آسان نیست، اما با داشتن چیزی برای هدف گذاری، بهتر می توانید جلو بروید و بر موانع غلبه کنید.

هنگام تعیین اهداف :

  • تا جایی که ممکن است مشخص باشید : انتخاب هدفی مانند "من قرار است 20 دقیقه در روز را صرف یادگیری یک زبان جدید کنم" دست یافتنی تر از تعیین یک هدف کلی مانند "من می خواهم فرانسوی یاد بگیرم" است.
  • هدف خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید : حتی اگر هدف خاصی را انتخاب کنید، اغلب دستیابی به آن دشوار به نظر می رسد. سعی کنید آن را به مراحل کوچک‌تری تقسیم کنید که به شما امکان می‌دهد روی حرکت رو به جلو تمرکز کنید بدون اینکه خسته شوید.
  • پاداش پیشرفت : موفقیت های خود را در طول مسیر تشخیص دهید و به خود اجازه دهید از دستاوردهای خود لذت ببرید.
 
7

ویژگی های مرتبط با پتانسیل بالا را پرورش دهید

زنی با دست های بسته در دفتر
تصاویر قهرمان / گتی ایماژ

روانشناسان مدت‌هاست که سعی کرده‌اند ویژگی‌های خاص یا ویژگی‌های شخصیتی را به موفقیت در زندگی و کار مرتبط کنند. شاخص نوع Myers-Briggs (MBTI) یکی از ارزیابی‌های پرکاربرد است که اغلب توسط مشاغل برای بررسی نامزدهای شغلی استفاده می‌شود. با این حال، تحقیقات اغلب نشان نمی دهد که MBTI در واقع با عملکرد مرتبط است. 6

بر اساس برخی تحقیقات جدیدتر، ویژگی های خاصی وجود دارد که به طور مداوم با موفقیت مرتبط است. محققان Ian MacRae و Adrian Furnham شش  ویژگی کلیدی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند در میزان عملکرد افراد در محل کار نقش داشته باشد. با این  حال، آنها اشاره می کنند که سطوح بهینه ای از این صفات وجود دارد. کم بودن این ویژگی ها می تواند مانع موفقیت شود، اما داشتن بیش از حد نیز می تواند مانع موفقیت شود.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه در زندگی موفق باشید، برای پرورش این ویژگی‌های کلیدی چه کاری می‌توانید انجام دهید:

وظیفه شناسی

افراد با وجدان آثار اعمال خود را در نظر می گیرند. آنها همچنین در نظر دارند که دیگران چه واکنشی نشان خواهند داد و چه احساسی خواهند داشت. شما می توانید این ویژگی را با موارد زیر پرورش دهید:

  • فکر کردن به عواقب اعمال
  • در نظر گرفتن دیدگاه دیگران

پذیرش ابهام

زندگی پر از موقعیت هایی است که همیشه روشن نیستند. افرادی که پتانسیل زیادی برای موفقیت دارند بهتر می توانند این ابهام را بپذیرند. آنها به جای اینکه سفت و سخت و انعطاف ناپذیر باشند، آماده هستند تا زمانی که موارد غیرمنتظره سر راهشان قرار می گیرد، سازگار شوند. شما می توانید یاد بگیرید که ابهام را در آغوش بگیرید:

  • به چالش کشیدن دیدگاه های خود و در نظر گرفتن نظرات و ایده هایی غیر از دیدگاه خود
  • نترسیدن از ناآشنا
  • مایل به تغییر بودن
  • ارزش دادن به تنوع

دارای قابلیت تنظیم

موفقیت علاوه بر توانایی پذیرش ابهام، اغلب به توانایی تطبیق سریع با تغییرات بستگی دارد. شما می توانید این توانایی برای تنظیم را با موارد زیر تقویت کنید:

  • چارچوب‌بندی مجدد موقعیت‌های دشوار، به‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد به جای موانعی برای زندگی
  • باز بودن برای تغییر؛ وقتی برنامه‌ها یا موقعیت‌ها تغییر می‌کنند، عقب‌نشینی کنید و به راه‌هایی برای مقابله نگاه کنید

شجاع

موفق ترین افراد جهان اغلب شجاعت بزرگ را نشان می دهند. آنها حاضرند ریسک کنند، حتی در مواجهه با شکست احتمالی. تحقیقات نشان می دهد که افراد شجاع از احساسات مثبت برای غلبه بر ترس استفاده می کنند. 9  شما می توانید تحمل خود را در برابر خطر بهبود بخشید:

  • فرونشاندن احساسات منفی و تمرکز بر احساسات مثبت بیشتر
  • متعادل کردن ریسک با عقل سلیم؛ محتاط بودن و عمل گرا بودن نیز بسته به موقعیت می تواند نتیجه دهد

کنجکاوی

افرادی که موفق هستند معمولاً در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو هستند. آنها همیشه مشتاق یادگیری بیشتر از جمله دانش و مهارت های جدید هستند. شما می توانید حس کنجکاوی خود را با موارد زیر پرورش دهید:

  • ربط دادن وظایف به علایقتان: برای مثال، اگر تشکیل پرونده را خسته کننده می‌دانید، به دنبال راه کارآمدتری برای دسته‌بندی اطلاعات برای بازی با نقاط قوت خود به‌عنوان سازمان‌دهنده باشید.
  • یادگیری چیزهای جدید

رقابت پذیری

افراد موفق می توانند از رقابت برای ایجاد انگیزه استفاده کنند، اما از قرار گرفتن طعمه حسادت اجتناب می کنند. شما می توانید حس رقابت سالم را با موارد زیر تقویت کنید:

  • تمرکز بر پیشرفت های خود؛ به جای نگرانی در مورد بهترین بودن در چیزی، به پیشرفت خود توجه کنید
  • شاد بودن زمانی که دیگران موفق می شوند

برخی از ویژگی‌ها و تیپ‌های شخصیتی ممکن است برای مشاغل خاص بهتر از سایرین مناسب باشند. با این حال، هیچ ویژگی شخصیتی خاصی نمی تواند موفقیت را تضمین کند، و همچنین کم بودن در آن ویژگی نمی تواند کسی را محکوم به شکست کند.

در حالی که نظرات در مورد اینکه چقدر شخصیت را می توان تغییر داد، تفاوت هایی وجود دارد ، پرورش برخی از این ویژگی های بالقوه بالا ممکن است به شما کمک کند مهارت هایی را توسعه دهید که می تواند در بسیاری از جنبه های مختلف زندگی به شما کمک کند.

 
8

حمایت اجتماعی قوی ایجاد کنید

زنان خندان که روی مبل صحبت می کنند
انجام کارها به تنهایی می تواند دشوار باشد، اما داشتن یک سیستم حمایت اجتماعی قوی می تواند کار را آسان تر کند. انواع مختلف حمایت اجتماعی می تواند برای موفقیت مهم باشد.
  • حمایت عاطفی می تواند آسایش، امنیت و همدلی مورد نیاز شما را در مواجهه با چالش ها فراهم کند.
  • حمایت از احترام می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و شما را تشویق کند که ادامه دهید.
  • پشتیبانی اطلاعاتی می تواند راهنمایی، مشاوره و سایر منابع لازم برای رسیدن به اهداف شما را فراهم کند.
  • پشتیبانی ملموس می تواند به روش های فعال و عملی به شما کمک کند. این ممکن است شامل کسی باشد که به شما کمک کند تا یک کار را انجام دهید یا از آن کار برای شما مراقبت کند.

مربیان، دوستان، همکاران و اعضای خانواده می‌توانند وقتی شرایط سخت می‌شود شما را تشویق کنند و حتی توصیه‌ها و کمک‌هایی را ارائه می‌کنند که به شما کمک می‌کند شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

 
9

از فرسودگی شغلی اجتناب کنید

 
 

فرسودگی شغلی زمانی رخ می دهد که در معرض استرس مزمن قرار بگیرید . می تواند به طور جدی مانع موفقیت شود و منجر به خستگی، بدبینی و کاهش عملکرد شود. 10 

کاهش انگیزه، پایبندی به اهدافتان را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود شما احساس بی‌علاقگی و بی‌علاقگی کنید.

استراتژی‌های خودمراقبتی، مانند خواب کافی و درگیر شدن در تغذیه سالم، می‌توانند مقداری از استرس را کاهش دهند. اما پرداختن به فرسودگی شغلی اغلب مستلزم پرداختن به موضوعی است که باعث ایجاد مشکل شده است.

گاهی اوقات، این ممکن است به معنای ارزیابی مجدد اهداف شما باشد. اگر اهداف شما استرس زیادی ایجاد می کند یا اگر می خواهید خیلی سریع به اهدافتان دست پیدا کنید، می تواند دستور العملی برای فرسودگی شغلی باشد. به دنبال راه‌هایی برای کاهش استرس باشید، خواه شامل تغییر اهداف، تغییر برنامه‌هایتان یا حتی انجام کارهای مهم‌تر مانند جابه‌جایی در جای دیگری یا تغییر شغل باشد.