سایت هیمو

فرهنگی، اقتصادی، هنری

اگر تحصیلات دانشگاهی داشته باشم، میتوانم تحصیلاتم را ادامه دهم؟

آری. ولی شرایط آن بستگی به مدرکی دارد که دریافت کرده اید، و نیز به مدرکی که میخواهید دریافت کنید.

کلمه دانشنامه به همان معنای مدرک تحصیلات دانشگاهی است.

آیا میخواهید در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شوید؟

در پروژه هاپ-آن تمرکز بر روی آن دسته از افرادی است که هنوز تحصیلات خود را تمام نکرده اند. بنابراین در اینجا اطلاعاتی در مورد دوره دکترا وجود ندارد.

در ابتدا باید بررسی کنید که آیا مدرک تحصیلی شما معادل یکی از مدارک تحصیلی آلمان (فوق لیسانس (Diplom)، امتحان دولتی و یا کارشناسی ارشد) هست یا خیر. در آلمان شما تنها در یک دانشگاه میتوانید دکترا بگیرید.

در این زمینه تصمیم گیری نهایی با دانشگاه است. اطلاعات بیشتر را به زبان آلمانی و انگلیسی در سایت Research in Germany بخوانید.

آیا میخواهید در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شوید؟

قوانین اقامت و نیز کمک های مالی برای دوره تحصیلی کارشناسی ارشد هیچ تفاوتی با دوره کارشناسی ندارد. شما دوره کارشناسی ارشد را همانند دوره کارشناسی میتوانید به شکل های مختلف بگذرانید. اطلاعات بیشتر را در فصل Welche Wege zu einem akademischen Abschluss gibt es in Deutschland? بخوانید.

پیش از شروع تحصیلات کارشناسی ارشد دو مرحله مهم وجود دارند:

1 بررسی و معادل سازی مدرک دانشگاهی در آلمان

2 مشخص کردن پیش نیازهای فنی برای تحصیلات کارشناسی ارشد

1 بررسی و معادل سازی مدرک دانشگاهی در آلمان

در قدم اول باید بررسی شود که آیا مدرک تحصیلی شما، در آلمان نیز به عنوان یک مدرک تحصیلی شناخته میشود یا خیر.

در اینجا اطلاعات عمومی جمع آوری شده است. اطلاعات دقیق تر و خاص را میتوانید مستقیما از خود دانشگاه بگیرید.

اگر میخواهید بدانید که مدرک تحصیلی شما چگونه بررسی میشود و آیا این مدرک در آلمان نیز معتبر است، سه مرحله را باید طی کنید.

1 جستجو در پایگاه داده anabin

2 ترجمه رسمی مدارک و گرفتن کپی برابر اصل

3 بررسی مدارک توسط دانشگاه و یا توسط uni-assist

1 جستجو در پایگاه داده anabin

در پایگاه داده anabin میتوانید اطلاعات اولیه را ببینید. در آنجا شما میتوانید بر اساس کشور خودتان و نیز مدرک تحصیلی خود جستجو کنید. این بانک اطلاعاتی به زبان آلمانی می باشد.

در لینک ارائه شده، نتایج تنها برای مدارک دانشگاهی (Hochschulabschlüsse) نشان داده شده اند.

در این سایت شما میتوانید بر اساس مراکز آموزشی و یا بر اساس رشته تحصیلی جستجو کنید. این وبسایت به زبان آلمانی می باشد.

در این ویدئوی دانشگاه علمی کاربردی برلین میتوانید اطلاعات موجود در سایت anabin را ببینید. این ویدئو به زبان های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و عربی می باشد.

اگر بر اساس رشته تحصیلی جستجو کنید، نتایج مختلفی بدست می آید:

ا) مرکز آموزشی و رشته تحصیلی شما در لیست موجود است:

در کنار هر رشته تحصیلی یک رتبه بندی قابل مشاهده است: معادل مشروط (bedingt vergleichbar)، معادل (entspricht) و یا همسان (gleichwertig) .

رتبه بندی "همسان" مشخص ترین نتیجه است. این نوع مدرک مستقیما نام معادل خود در آلمان، مثلا Bachelor را خواهد گرفت.

ب) مرکز آموزشی شما در لیست موجود است، ولی رشته تحصیلی شما موجود نیست:

برای اطلاعات بیشتر مستقیما با دانشگاه و یا مرکز آموزشی تماس بگیرید.

2 ترجمه رسمی مدارک و گرفتن کپی برابر اصل

برای ارزیابی و بررسی یک مدرک دانشگاهی اغلب به ترجمه آن نیاز دارید. در اینجا یک استثنا وجود دارد، و آن در صورتی است که مدارک به زبان انگلیسی باشد (زبان فرانسوی نیز گاهی پذیرفته میشود). برای ترجمه قوانینی وجود دارد. ترجمه باید از طرف مترجمان رسمی مورد تائید دادگاه ها انجام شود.

در این سایت اینترنتی میتوانید مترجم های رسمی سوگندخورده را پیدا کنید. این وبسایت به زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی می باشد.

به طور مشابه در این وبسایت نیز میتوانید مترجم های رسمی سوگندخورده را جستجو کنید. این وبسایت به زبان های آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی و فرانسوی می باشد.

علاوه بر آن، شما به کپی برابر اصل نیز نیاز دارید. کپی برابر اصل به این معناست که یک موسسه و یا شخص رسمی با مهر کردن تایید میکند که کپی با مدرک اصلی یکسان است.

اطلاعات بیشتر در این زمینه را میتوانید در این متن خلاصه از دانشگاه آزاد برلین به زبان انگلیسی و آلمانی بخوانید. علاوه بر آن، در دفترچه آلمان اطلاعاتی به زبان های فارسی، انگلیسی، آلمانی و عربی یافت میشود.

3 بررسی مدارک توسط دانشگاه و یا توسط uni-assist

دانشگاه ها و مراکز آموزشی هر کدام به طور مستقل تصمیم میگیرند که چگونه مدارک شما بررسی میشوند و چه مدارک اضافه ای برای بررسی و تایید مدارک تحصیلی شما نیاز است.

بسیاری از دانشگاه ها از uni-assist برای بررسی و تایید مدارک استفاده میکنند.

در سایت uni-assist لیستی از مراکز آموزشی به زبان آلمانی و انگلیسی موجود است.

تمام اطلاعات در مورد بررسی مدارک و چگونگی درخواست و ثبت نام در دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد در این سایت به زبان های آلمانی و انگلیسی موجود است.

در این صورت مستقیما با دانشگاه و یا مرکز آموزشی تماس بگیرید.

2 مشخص کردن پیش نیازهای فنی برای تحصیلات کارشناسی ارشد

در آلمان رشته های کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی ارشد غیر پیوسته وجود دارد. اکثر رشته های کارشناسی ارشد به صورت وابسته هستند. پیوسته به این معناست که شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، به مدرک کارشناسی در آن رشته نیاز دارید.

به زبان ساده، در مقطع کارشناسی اصول اولیه آموزش داده میشوند، و در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، در یک موضوع خاص به صورت تخصصی تدریس میشود. به همین علت، گاهی به مقطع کارشناسی، تحصیلات پایه (grundständige Studium)، و به مقطع کارشناسی ارشد، تحصیلات تکمیلی (weiterführende Studium) گفته میشود.

به عنوان مثال:

شما تنها موقعی میتوانید در مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد تحصیل کنید که مدرک کارشناسی اقتصاد را داشته باشید. و یا اینکه بتوانید با مدارک و اسناد تحصیلات قبلی خود نشان دهید که دروس معادل دوره کارشناسی را آموزش دیده اید.

توجه:

رشته های کارشناسی ارشد غیرپیوسته معمولا به نام رشته های کارشناسی ارشد تکمیلی (weiterbildende Maste) شناخته میشوند. این رشته ها اغلب برای افرادی است که تجربه کاری دارند. این رشته ها نیز گاهی دارای شهریه هستند، حتی وقتی در دانشگاه های دولتی ارائه میشوند.

اطلاعات دقیق را در این موضوع در Hochschule ببینید.

آیا میخواهید در (یک رشته جدید) در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شوید؟

قوانین و پیش نیازها همانند تحصیلات در این مقطع برای بار اول است.

برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به Welche Voraussetzungen gibt es für ein Studium?

اطلاعات بیشتر